Marketing digital y posicionamiento de marca en una empresa de servicios en Coatzacoalcos, Veracruz

Authors

Keywords:

Digital marketing, Positioning, Customer

Abstract

The general objective of this research was to establish the relationship between digital marketing and brand positioning in a service company dedicated to passenger transportation in the city of Coatzacoalcos, Ver., during the first quarter of 2024. It was delimited to a quantitative, correlational and cross-sectional approach. 384 clients were surveyed using the non-probabilistic sampling method and the convenience technique. To collect the information, two questionnaires were used, one on digital marketing with four dimensions: flow, functionality, feedback and loyalty; and another positioning with three dimensions: loyalty, quality and perceived value and brand image. The results showed a very high positive relationship between both variables, also finding that, the older the age, the better the perception of digital marketing and brand positioning. It is concluded that the greater the digital marketing strategy, the greater the company's positioning.

References

D. E. Villalba-Ávila, "La evolución del marketing a lo largo del tiempo: del marketing 1.0 al marketing 5.0," Revista de Análisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales, vol. 3, no. 5, pp. 64-66, 2023/05/17/2023, doi: https://doi.org/10.56216/radee012023jun.a06.

IEBS Business School, "Marketing Digital: Qué es y sus ventajas," 2024/06/05/ 2024, url: https://www.iebschool.com/blog/que-es-marketing-digital-marketing-digital/.

Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), "Principales estrategias de marketing digital," 2022/01/22/ 2022, url: https://mexico.unir.net/noticias/comunicacion-mercadotecnia/estrategias-marketing-digital/.

L. M. Rendón-Londoño, Y. Ospin- Londoño, M. Palacio-Pareja, C. A. Arcila-Acosta, M. C. Bermeo Giraldo, María Camila, "Factores perceptuales del uso del marketing digital en pequeñas y medianas empresas," Cuadernos Latinoamericanos de Administración, vol. 18, no. 35, pp. 1-11, 2022/02/16/ 2022, url: https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/cuaderlam/article/view/marketing_digital/3376.

V. C. Díaz-Landero, "Marketing Digital y Posicionamiento de Marca en una Microempresa Hotelera: Rancho San Román.," Repositorio Institucional Universidad Autónoma de Tabasco, 2022/09/13/ 2022, url: https://ri.ujat.mx/handle/200.500.12107/4055.

Cibernos Grupo, "Los riesgos de no sumarse a la transformación digital de las empresas," 2024, https://www.grupocibernos.com/blog/los-riesgos-de-no-sumarse-a-la-transformacion-digital-de-las-empresas#:~:text=La%20fidelizaci%C3%B3n%20de%20clientes%20es,fomenta%20el%20trabajo%20en%20equipo

Monetate, "Spotlight on Personalization: Building a Culture of Personalization Within Your Organization,"2024, url: https://monetate.com/resources/blog/building-culture-of-personalization-within-your-organisation/

P. Kotler, G. Armstrong, "Fundamentos de marketing," Pearson Educación, México, 2013, p. 50, 2016. [9] Escuela de Marketing y Web, "Posicionamiento de Marca: qué es, ejemplos, tipos y estrategias," 2022/12/09/2022, url: https://escuela.marketingandweb.es/posicionamiento-de-marca/.

Ó. Villacampa, "Los beneficios de un buen posicionamiento de marca con ejemplos, 2021/07/29/ 2021, url:https://ondho.com/blog/beneficios-buen-posicionamiento-marca-ejemplos.

Gobierno de México, "Otro Transporte Terrestre de Pasajeros," 2024, url: https://www.economia.gob.mx/ datamexico/es/profile/industry/other-transit-and-ground-passenger-transportation?yearSelectorGdp=timeOption0.

O. A. Ortiz-Davila, N. D. Pupuche-Delgado, "Marketing digital para el posicionamiento de la marca de la Empresa ST Express S.A.C. Chiclayo, 2021," Repositorio Institucional de la Universidad Señor de Sipán, pp. 6-75, 2021, url: https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/12227.

Y. C. Agurto-Rodríguez, J.J. Quiquia-Julca, "Marketing digital y posicionamiento de mercado de la empresa de transporte provincial de Turismo Sallique S.R.L., Jaén 2021," Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo, pp. 7-36, 2021, url: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/87745

M. Romero-Saldaña, "Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal," Revista Enfermería del Trabajo, vol. 6, no. 3 pp. 105-114, 2016/09/03/ 2016, url: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5633043.

H. Galindo-Domínguez, " Estadística para no Estadísticos. Una guía básica sobre la Metodología cuantitativa de trabajos académicos," 3 ciencias, 1º ed, pp. 90-92, 2020, doi: https://doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2020.59.

Published

2024-12-31