Análisis de la enseñanza del sistema de referencia cartesiano

Authors

Keywords:

Teaching, Cartesian, Competence

Abstract

A tracking of the results in mathematics according to PISA (2018) shows that there is a lag in Colombia around the achievement of mathematics competence, only 1% achieves a higher level and is able to represent a simple situation. It is important to analyze in the field of teaching how concepts and topics such as the Cartesian reference system are developed and taught. The problem is addressed from the question: is the concept of the Cartesian reference system, which is taught in secondary school, in accordance with the level of performance of the mathematical competence that students must achieve? A literature review is carried out taking into account three aspects: the teaching of mathematics from contextual situations; mathematical competence and the teaching of coordinate systems. The study of coordinate systems is approached from the didactics of mathematics through situations in context, to respond to the competence standards used in Colombia, within the teaching of mathematics. The methodological design is based on an experimental investigation, with a research hypothesis and a general objective. The research hypothesis is: Students who receive instruction in Cartesian reference systems from contextual situations with different levels of complexity, present higher performances in mathematical competence than those who only receive instruction through the Cartesian plane tool, and the general objective is "to analyze how the teaching strategy of the Cartesian reference system from contextual situations with different levels of complexity is related to the development of mathematical competence in secondary school students."

References

O. Borrero,(2020, May 18), Análisis del nivel de calidad educativo en Colombia, a partir de los resultados de las pruebas PISA en el periodo 2012-2018. Repositorio Universidad Militar Nueva Granada. [Online]. Available: http://hdl.handle.net/10654/35718

F. Gómez, "El desarrollo de competencias matemáticas en la institución educativa pedro Vicente Abadía de Guacarí, Colombia," Revista Universidady Sociedad, vol. 11,no.1, pp. 162-171, 2019.

N.Galeano and F. Gómez,( 2018, Jun 15), Las matemáticas vinculadasa situaciones del contexto cotidiano. Repositorio digital de tesis y trabajos de grado, [Online]. Available: https://hdl.handle.net/10495/23643

J. Herazo, J. P. Fernández and E. De la Hoz Molinares, “Modelización matemática desde la perspectiva contextualizada,” Boletín Redipe, vol. 10, no. 8, pp. 463-480, 2021.

V. F. Morales, J. P. Segovia, F. G. Córdova and A. D. Hernández, “Modelado y TICs en la Enseñanza de Cienciasy Matemática,” Revista Dominio de las Ciencias, vol.7, no.1, pp. 874-884, 2021.

O. E. Bolaño-Muñoz, “El constructivismo: Modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas,” Revista EDUCARE- UPEL-IPB- Segunda Nueva Etapa 2.0, vol. 24, no.3, pp. 488–502, 2020.

A. J. Vargas,(2019, Jul 10), Influencia del método de aprendizaje basado en problemas y de los contratos de estudio en el desarrollo de competencias matemáticas de los alumnos de la Escuela Profesional de Ingeniería Electrónica de la Universidad Nacional de Huancavelica, [Online]. Available: http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3617

J. S. Londoño, (2020, Sep 12), El desarrollo del pensamiento espacial y sistemas geométricos: estrategias metodológicas en estudiantes de grado séptimo de la Institución Educativa Encimadas, [Online]. Available: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78081

A. F. González, (2019, Oct, 16), Propuesta didáctica para la enseñanza del concepto de coordenadas, mediante el uso de un software interactivo, Facultad de Ciencias, [Online]. Available: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77240

A. I. Osorio, N. M. da Costa, D. A. Peña and L. R. Montesinos, “Modelamiento de Superficies en Coordenadas Esféricas a Través de GeoGebra,” Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, vol.13, no.1, pp. 02-05, 2020.

I. M. Sánchez and M. T. González, “Concepciones de la geometría analítica en los libros de texto de secundariay universidad en España durante el siglo XIX,” Historia De La Educación, vol. 39, no. 1, pp. 45–65, 2021.

G. R. Soto. “Sobre las concepciones y conocimientos de los profesores de Geometría Analítica y el nuevo modelo educativo de matemáticas”. Tesis de Maestría, Centro de Investigacióny de Estudios Avanzados del IPN Departamento de Matemática Educativa, Mexico, 2019.

Published

2024-12-31