Aplicación del modelo de pensamiento Effectuation, para el emprendimiento docente: Proyecto Forest-Acción

Authors

  • Autor

Keywords:

Entrepreneurship, Covid-19, Innovation, Effectuation

Abstract

In this contingency period caused by Covid-19, multiple face-to-face activities have been suspended; like the teachers who, in the short and medium term, have shown their serious repercussions in multiple areas. Faced with this situation, the innovation laboratories, mediated by technology, have become generators of open educational resources, which provide solutions to specific problems. In these laboratories there is no pre-established authority; They operate with the altruistic participation of professionals from different geographic locations, organized in multidisciplinary teams that make up collaborative networks. Considering the above, management skills and the innovative application of methodologies are required, which take advantage of the present conditions of uncertainty in the undertakings to be developed. Here it is described how Effectuation was applied, in the management of the Forest-Acción project, developed into Quinto Laboratorio de Innovación Social
“Emprendimiento Docente” and whose main focus is to develop environmental awareness in infants.

References

BBC News (2020,03,29). Coronavirus: 5 lugares que han aplicado estrategias exitosas contra la

pandemia del covid-19. [On line] Available: https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-

N. Ahmad; M. G. Hasan; R. K. Barbhuiya. “Identification and prioritization of strategies to tackle

Covid-19 outbreak: A group-BWM based MCDM approach”. Applied Soft Computing. Vol. 111,

pp. 1-13, noviembre 2021

N. Amin. “Rápido arribo de las vacunas contra la Covid-19 a nivel mundial, algunos problemas

éticos a considerar”. Vaccimonitor, vol. 30, núm. 2, pp. 47-50, junio 2021

D. Enguix; J. Aguirre; M. Sánchez; A. Hidalgo. (2020). Mutaciones, variantes y cepas de SARS-

CoV-2. [On line] Available: https://doi.org.10.1016/jsemerg.2020.12.001

IEASALC UNESCO (2020,05,13). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al

día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. [On line] Available:

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7502929.pdf

F. Méndez; (2021,03,18). Inequities in the emergence, manifestations and consequences of

Covid19. Colombia Médica. [On line] Available:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28366572001

R. Hernández; M. Sánchez; A. Fernández; M. Almodóvar; R. Hernández. Consideraciones

sobre la adecuación de la teoría efectual para la formación de experiencias sobre

emprendimiento. VII Congreso Internacional de Emprendimiento, 2019, pp. 1-4.

A. Da Luz.; M. Pazos; M. Tögel. “Efectos del confinamiento social, preventivo y obligatorio sobre

la salud física y psíquica de los comodorenses”. Pódium, Vol. 16, núm. 1; pp. 1-15, abril, 2021

G. Mildenberger, G. Schimpf, and J. Streicher, “Social Innovation Assessment? Reflections on

the impacts of social innovation on society - Outcomes of a systematic literature review”, epsir,

vol. 5, no. 2, pp. 1-13, Dec. 2020.

F. Bordignon. (2017). “Laboratorios de Innovación Ciudadana, espacios para el hacer digital

crítico.” Virtualidad Educación y ciencia. Vol. 8 núm. 14, pp. 165-181, mayo, 2017

M. S. Ramírez-Montoya; A. Mendoza-Domínguez; I. Sáenz-Negrete; A. Molina-Gutiérrez.

Innovación y sustentabilidad energética, Colaboración multidisciplinar, MOOC e Investigación

Educativa. ITESM, México. 2018

V. H. Guadarrama-Atrizco and A. Acosta-Long. Ecosistema de Innovación Social en México.

Foro Consultivo Científico y Tecnológico, AC. Conacyt. 2007

C. Arboleda; J. Montes; C. Correa; C. Arias. “Laboratorios de innovación social, como

estrategia para el fortalecimiento de la participación ciudadana”. Revista de Ciencias Sociales,

vol. XXV, núm. 3, pp. 130-137, julio 2019

J. A. Yáñez-Figueroa.; M. S. Ramírez-Montoya; F. J. García-Peñalvo. “Open innovation

laboratories for social modeling sustainable society sensitive to social needs”. Fourth

International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality –

TEEM’16. Salamanca, España. 2016

M. Prieto.; L. Bermón; L. Ramírez. “Diseño, desarrollo y evaluación de un recurso educativo

digital para la introducción a la Administración de Sistemas Informáticos”. Revista Virtual

Universidad Católica del Norte, núm. 56, pp. 31-51, junio, 2019

J. Recio; P. Gutiérrez y G. Suárez. (2021). “Recursos Educativos Abiertos en Comunidades

Virtuales Docentes”, Apertura, Vol. 13, Núm. 1, pp.101-117, marzo, 2021

J. Campos-Stivalet. (2020, feb,28). “Effectuation o la importancia de aventurase: apuntes

sobre el paradigma emprendedor”. Entrepreneur. [On line] Available:

https://www.entrepreneur.com/article/346947

Published

2024-10-07