Chatbots como herramienta didáctica en la enseñanza de la programación para estudiantes de nivel licenciaturaChatbots como herramienta didáctica en la enseñanza de la programación para estudiantes de nivel licenciatura
Keywords:
Problem based learning , Smart tutor, ChatbotAbstract
In today's digital age, programming is an essential skill that transcends traditional disciplines. However, teaching programming poses significant challenges, particularly in higher education. At the National Institute of Mexico, Querétaro Campus, Computer Systems Engineering students have difficulties in the area of programming due to their limited analytical and logical reasoning skills, traditional teaching methods, perception that programming is difficult, which contributes to high failure and dropout rates. This study aims to address these problems by analyzing the potential of using the chatbot as a teaching resource, through a didactic proposal based on problem-based learning using the chatbot for teaching programming. This research uses a quantitative, exploratory, descriptive and transversal approach; which involves a population of 95 students, with a sample size of 77.
References
M.Mac Gaul, E.F. Fernández y M.F. López, “Hacia un modelo de tutoría inteligente en el campo de la programación,” I Simposio Argentino de Educación en Informática (SAEI 2019)-JAIIO 48, pp. 85-95, 2019, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/88805
J. Acevedo Borrega, “El pensamiento computacional en la educación obligatoria. Una revisión sistemática de la literatura”, Tesis de Maestría, Universidad de Extremadura, España, 2017, https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/172763
T. Cuadros, M. Estrada y R. Hernández, (2019). “Aprendizaje Basado en Problema como alternativa para mejorar la enseñanza de la ciencias en secundaria”, Conisen, pp. 1–11, 2019, https://www.antiguo.conisen.mx/memorias2019/memorias/2/P524.pdf
N.L. Quintanar, L.L Fernández, M. C. Frías, M.E, Montes y M.L. Montes, “Desarrollo de habilidades para resolución de problemáticas estudiantiles en licenciatura basados en objetos de aprendizaje," Journal CIM, vol. 9. no.1, pp. 1746-1752, 2021, http://orizaba.tecnm.mx/cim/Journals/2021_Journal_CIM.pdf
O. Ayala Cadena y I. Aguilar Juárez, “La enseñanza de la programación mediante software educativo especializado y los agentes conversacionales”, Interfases, vol. 17, no. 017, pp. 170-186, 2023, https://doi.org/10.26439/interfases2023.n017.6337
P. Brandtzaeg and B. Folstad, “Chatbots: Changing user needs and motivations,” Interactions, vol. 25, no.5, pp.38 - 43, 2018, https://sintef.brage.unit.no/sintef-xmlui/bitstream/handle/11250/256016 3/interactions_changing+user+needspreprint.pdf?sequence=4
S. Wollny, J. Schneider, D. Di Mitri, J. Weidlich, M. Rittberger, and H. Drachsler, “ Are wethere yet? A systematic literature review on chatbots in education”, Frontiers in artificial intelligence, 4, 2021, doi: https://doi.org/10.3389/frai.2021.65492
G. Caldarini, S. Jaf, and K. McGarry, “A literature survey of recent advances in chatbots. Information,” vol. 13, no.41, 2022, doi: https://doi.org/10.3390/info13010041
J.A. Ogosi Auqui, “Chatbot del proceso de aprendizaje universitario: Una revisión sistemática,” Alpha Centauri, vol. 2, no. 2, pp. 29-43, 2021, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8092584
J. Riel, “Essential features and critical issues with educational chatbots: toward personalized learning via digital agents,” IGI Global, pp. 246-262, 2019, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3361302
S. Tamayo y D. Pérez-Marin, “¿Qué esperan los maestros de los Agentes Conversacionales Pedagógicos?,” Education in the Knowledge Society (EKS), vol. 18, pp.59–85, 2017, https://doi.org/10.14201/eks20171835985
H. Ho Thao et al., “Asistentes inteligentes en entornos de educación superior: FIT-EBot, un chatbot para apoyo administrativo y de aprendizaje”. Actas del 9. º Simposio internacional sobre tecnología de la información y la comunicación, pp.69-76, 2018, https://dl.acm.org/doi/10.1145/3287921.3287937
P. Dúo Terrón. “Chatbots en educación”. Espiral. https://ciberespiral.org/es/nuevos-sistemas- conversacionales-chatbots-en-educacion/ (acceso: 04 de julio de 2024)
